Berapa yg lawat blog..

11 March 2014

GMO



APA ITU GMO??NON-GMO??

Assalamualaikum..apa khabar yang tengah baca tu?? saya doakan kalian sentiasa sihat & sentiasa berada dalam rahmat Yang Maha Kuasa hendaknya..

Petang-petang macam ni,anak tidur terasa nak update entry lagi..hari ni rasa macam nak kongsi pulak pasal gmo & non-gmo. Korang perasan tak dekat canister ESP ade tulis NON-GMO SOY PROTEIN. Kalau yang dah biasa dengan ESP mesti tahu dah pasal non-gmo ni kan. Bagi yang belum tahu lagi, ingin saya kongsikan dengan korang hari ni. Nak tahu lebih lanjut pasal ESP,boleh baca kat sini 

GMO @ nama panjangnya adalah genetically modified organism bermaksud tumbuh-tumbuhan @ binatang yang dihasilkan melalui teknik bioteknologi penggabungan gen ( juga dikenali dengan genetic engineering). Dalam bahasa yang mudah difahami, ia adalah proses di mana pengambilan gen daripada satu spesis & kemudian memasukkannya ke dalam satu spesis yang lain dengan tujuan menghasilkan suatu bentuk sifat @ ciri-ciri yang diingini.

Antara kita sedar @ tidak, hampir 70% makanan yang kita makan hari ini mengandungi organisma terubahsuai genetik (gmo). yang paling biasa ialah sirap jagung, makanan berasaskan soya, beras, bijirin sarapan, snek, biskut kraker, minuman soda, susu tin, minyak masak malah juga terdapat dalam daging.

Antara makanan yang tinggi potensi gmo adalah jagung & soya. Secara umumnya, kacang soya yang bersifat gmo ini lebih murah kos penghasilannya. Kebanyakan syarikat mementingkan KOS, jesteru mereka akan menggunakan kacang soya jenis ini.

Untuk pengetahuan korang juga, sebenarnya bukan soya yang membahayakan tetapi cara pembuatan & cara penanaman itu yang membuatkan soya tidak selamat untuk diminum. Padahal soya merupakan protein yang lebih baik daripada daging. Lepas ni,pastikan korang membaca label jika ingin membeli protein dari sumber soya. 

Pengguna seharusnya/ sepatutnya diberitahu tentang penggunaan gmo dalam makanan yang mereka makan melalui label pada pek @ bungkusan. Buat masa ini, syarikat pengeluar makanan tidak disyaratkan melabelkan gmo pada produk mereka. Bahkan syarikat-syarikat ini juga menghalang usaha untuk menguatkuasakan peraturan pelabelan gmo. Sebaliknya pengeluar makanan asli & organik mengambil langkah meletakkan label non-gmo pada bungkusan mereka.

Produk hasil GMO boleh menyebabkan :-
  • alergik
  • toxic
  • potensi kanser
  • mungkin juga mencipta penyakit-penyakit baru yang belum pernah kita lihat @ dengar sebelum ini
  • memacu kepada peningkatan beberapa penyakit yang sudah dimiliki seperti kanser.
Oleh itu, jika nak beli sesuatu produk pastikan ianya selamat & semulajadi. Pilih produk yang berlabel NON-GMO. Jangan beli sebab murah @ kerana "free gift".

JANGAN RISAU AKAN ESP KERANA IANYA 100% ADALAH NON-GMO PROTEIN. SELAMAT UNTUK SEISI KELUARGA. INGAT..SHAKLEE SENTIASA SELAMAT,SENTIASA BERKESAN,SENTIASA MESRA ALAM. 

Saya sangat berharap entry kali ni memberi sedikit sebanyak manfaat & pengetahuan buat kita bersama.




No comments:

Post a Comment